drachten 1 - gorredijk 1

6-0

Vandaag stond voor Gorredijk de uitwedstrijd tegen Drachten op het programma. Gorredijk begint deze wedstrijd als koploper van de competitie met 3 punten voorsprong op Drachten. Het veld ligt er mooi kort gemaaid en met een fijn zonnetje er goed bij voor een mooie voetbalmiddag. Het enige waar de spelers goed rekening mee moeten houden is de wind die in de lengterichting over het veld waait.

Je merkt aan het regelmatige balverlies van beide partijen dat er veel spanning in de op deze wedstrijd staat. Er zijn in de eerste 10 minuten veel onnauwkeurige passes en daardoor ontstaat er aan beide kanten een kleine mogelijkheid om richting het doel te schieten, maar echt gevaar leverde dit niet op, Tot in de 12 de Drachten over de as van het veld hun spits de zestienmeter in stuurt. Waarop Jesse Bilstra uitkomt, De speler van Drachten is net iets eerder bij de bal waardoor Jesse Bilstra de bal niet kan raken maar wel de speler. En zoals iedereen weet een overtreding in de zestienmeter met contact betekend dat er een strafschop wordt gegeven. Deze wordt door Drachten goed binnengeschoten. Het lijkt wel of Drachten hierdoor van alle spanning is ontdaan en gaat steeds makkelijker voetballen.

Het is in de 18 de minuut dat Drachten de bal hoog de zestienmeter van Gorredijk inbrengt. Maar op de een of andere manier lukt het Gorredijk niet om deze goed weg te werken, spelers lopen elkaar in de weg er wordt niet goed ingegrepen waardoor de bal voor de voeten van een speler van Drachten terecht komt en deze nog maar een keer hard richting het doel van Gorredijk probeert te schieten. En zoals het dan gaat komt deze tegen het standbeen van een speler van Gorredijk terecht waardoor de bal van richting wordt veranderd en net naast de paal in het doel beland, hierdoor wordt het 2-0. Voor Gorredijk is het moeilijk om de bal in de ploeg te houden en tot serieuze kansen te komen.

De rust wordt gehaald met deze tussenstand. Bij Gorredijk wordt gewisseld. Ruben Blaakmeer mag in de kleedkamer achterblijven en Johan van der Wal mag voor wat meer drang naar voren zorgen. Om te proberen de aansluitingstreffer te maken. Dit lijkt wat te werken en Gorredijk krijgt nu wel enkele kansen.

Tot in 65 ste minuut Drachten een vrije trap mag nemen aan de rechterzijlijn ongeveer halverwege onze helft. Deze vrije trap wordt gedragen door de wind en valt in een keer in de korte hoek van Jesse Bilstra binnen. In de 67 ste minuut is opnieuw Drachten dat over de rechterkant een aanval opzet en de verdedigers van Gorredijk kunnen de aanvallers van Drachten niet bijhouden waardoor de goede voorzet eenvoudig binnen getikt kan worden, voor de 4-0.

In de 70 ste is er van Drachten een snelle aanval over links Yens Arndt probeert er alles aan te doen om zijn directe tegenstander tot stoppen de brengen, dit lukt wel maar het gebeurt binnen de zestienmeter en in op een manier die de scheidsrechter niet goed vond. Drachten krijgt een strafschop en Yens Arndt een rode kaart en mag vast gaan douchen. Ook deze strafschop wordt door Drachten benut voor de 5-0. Er wordt door Gorredijk gewisseld, Martijn de Leeuw en Jelson Kooistra komen erin voor Hille van Goinga en Sil Bruinsma.

Drachten wil nog op jacht gaan naar het volgende doelpunt maar tot echte uitgespeelde kansen komen ze niet meer. Tot in de 89 ste minuut Jesse Bilstra een afstandsschot goed uit zijn linkerhoek pakt en bij het opstaan de bal uit zijn handen laat vallen en op een middag waar op het voor Gorredijk allemaal anders loopt dan van te voren verwacht rolt de bal dan over de doellijn voor de eindstand 6-0.

Na het laatste fluitsignaal mag je de conclusie trekken dat Drachten deze middag één, misschien wel twee maatjes te groot was voor Gorredijk. A.s. zondag speelt Gorredijk de thuiswedstrijd tegen Friesland, we zien u daar graag verschijnen.

R(a)(ei)zende Reporter Jr.