Het doek valt voor gorredijk

ZUIDWOLDE 1 – GORREDIJK 1 2-1

……. en toch zo ver weg. Gorredijk is er niet in geslaagd om promotie naar de 2e klasse af te dwingen . Op de slotdag van de nacompetitie moest de ploeg het onderspit delven tegen Zuidwolde dat door de overwinning een plaats in de 2 e klasse veilig stelde. En het begon allemaal zo mooi; een fantastische reeks overwinningen en gelijke spelen sinds de winterstop, maar het mocht niet zo zijn.

Op de slotdag van de competitie werd in de stromende regen de nacompetitie veilig gesteld tegen LVV Friesland en vorige week werd de tweeluik van de nacompetitie prima gestart met een overwinning tegen het Drentse SVZ en moest vandaag een kroon op het werk worden gezet tegen Zuidwolde. En de voortekenen waren ook prima; op vrijdag werd er door de bijna voltallige selectie een prima ontspannen training afgewerkt, spatte de positiviteit van de groepsapp en was iedereen in Gorredijk er klaar voor.

Sportpark de Berk werd deze middag overspoeld door Blauw- Witten aanhangers; al weken wordt er een bus geregeld om de ploeg achterna te reizen, gaat men met eigen vervoer en al hadden ze kruipend naar de Blesse gemoeten dan was dat ook gebeurd om de ploeg te ondersteunen . Vuurwerk, gezang en fakkels, alle ingrediënten waren aanwezig voor een historische middag en Gorredijk kende ook een droomstart. Al in de eerste minuut is er knullig balverlies op het middenveld van Zuidwolde en is het Sil Bruinsma die Jesmer de Vries op maat bediende en het diagonale schot is de goalie van Zuidwolde al te machtig en staat Gorredijk al vroeg in de wedstrijd op een 0-1 voorsprong. Gorredijk had al snel in het begin van de wedstrijd de voorsprong kunnen uitbreiden echter dezelfde de Vries zag zijn schot amper een paar minuten later op de paal uiteen spatten.

Gorredijk blijft de bovenliggende partij, het controleert de wedstrijd en speelt het spel zich grotendeels af op de helft van Zuidwolde en krijgen de Blauw- Witten nog kansen en mogelijkheden om de score verder uit te bouwen maar blijft het in de eerste helft 0-1 en wordt vol vertrouwen uitgekeken naar de laatste 45 minuten die nog scheiden van promotie.

In de tweede helft zijn echter de rollen opeens omgedraaid; het is nu Zuidwolde dat beter in de spel komt de combinaties opeens wel beter lopen en Gorredijk achteruit dringt zonder echter nog gevaarlijk te worden. Maar dan slaat toch in een paar minuten tijd het noodlot toe; uit twee bijna identieke aanvallen weten respectievelijk Vincent Hulst en Tom Buijtendorp de bal die van de linkerkant wordt voorgegeven achter goalie Joey Bethlehem te koppen en is de stand binnen zeer korte tijd opeens 2- 1 voor Zuidwolde. En dan begint die zenuwslopende slotfase van de wedstrijd, er wordt van alles geprobeerd om het tij nog te keren, wissels, doorschuivende spelers, ballen de zestien in pompen, is het Merijn de Jong die in de slotseconden nog een dot van een kans mist maar het mocht allemaal niet meer baten en verliest Gorredijk deze zinderende finale.

Na 95 minuten fluit de arbiter van dienst voor het eindsignaal en is het contrast op een paar vierkante meter enorm; spelers die van teleurstelling ter aarde storten en spelers die elkaar in de armen vallen van blijdschap. Dat is ook wat voetbal zo mooi maakt. Onder daverend applaus neemt Gorredijk voor eigen aanhang afscheid van dit prachtige seizoen en is er naast de teleurstelling al snel het gevoel van trots, heeft de ploeg van Hornstra en Bruinsma voor spektakel gezorgd en wordt vol vertrouwen naar de toekomst gekeken.

Gorredijk wil Zuidwolde nog feliciteren met het behoud in de 2 e klasse, vv de Blesse bedanken voor de ontvangst en prima accommodatie maar vooral voor de aanhang een diepe buiging. En volgend seizoen? Dan zijn we er gewoon weer maar voor nu een prettige, welverdiende vakantie.