VV Gorredijk

wedstrijdverslag-vv-gorredijk

Wedstrijdverslag Gorredijk 1 - St. anna 1

GORREDIJK 1 — Sint Annaparochie 1 3-1

Het is de day after, al wel vroeg wakker, hond uitgelaten, boodschappen gedaan en dan nu het verslag van een memorabele avond. Gorredijk mocht op vrijdag avond aantreden tegen St Anna en zoals al eerder vermeld het is niet meer de vraag of de ploeg kampioen word maar wanneer en ook gisteren bewees de ploeg van trainer Haanstra dat ze fantastisch kunnen voetballen maar ook een kampioen moet zelfs in een fantastisch seizoen wel eens het hoofd buigen en dat was nu net toevallig gisteravond tegen Gorredijk. De wedstrijd was al 2x uitgesteld vanwege Corona en hevige sneeuwval maar nu eindelijk kon de wedstrijd gespeeld worden en het werd een prachtige avond in vele opzichten.

De wedstrijd kende ook twee gezichten ; voor aanvang van de wedstrijd werd er stilgestaan bij het overlijden van clubman Hinke de Vries eerder deze week. Voorafgaand aan de wedstrijd was er een minuut stilte en diep respect voor St. Anna, Gorredijk en het in grote getale aanwezige publiek voor de minuut van stilte en het daverende applaus wat daarop volgde. Op verzoek van de familie kon de wedstrijd toch doorgang vinden, waren zij ook aanwezig waarvoor een diepe buiging.

Maar ja op het moment dat het fluitje klinkt moet er toch ook gevoetbald worden en de wedstrijd begon voor Gorredijk niet goed, al direct in de beginfase laat de koploper zijn spierballen zien; het zoekt gelijk de aanval, overrompeld de defensie van Gorredijk en binnen de kortste keren staat de 0- 1 op het scorebord. Ronduit wat geklungel in de defensie van Gorredijk stelt Danny Kampstra in staat om van dichtbij de bal binnen te tikken en de bezoekers op voorsprong te zetten. Gorredijk had in deze beginfase misschien een beetje teveel ontzag voor de tegenstander en St. Anna dacht misschien een makkelijke avond te gaan krijgen maar hoe anders zou het worden. Gorredijk begint steeds meer de schroom van zich af te gooien, in de 26 e minuut is het Lars Klijnstra die na een soort mini solo net naast schiet, in de 32 e minuut een fantastische cross pass van Merijn de Jong op Jesmer de Vries die de bal in 1x goed aanneemt en net naast schiet. Gorredijk wordt steeds meer de bovenliggende partij, niet omdat ze beter voetballen maar er komt een verbetenheid over ploeg dat het elftal zich niet zomaar naar de slachtbank laat leiden deze avond. De Blauw- Witten zitten overal bovenop , worden er felle duels uitgevochten en wordt het spel ook steeds fysieker ( wat een goed voetballende de ploeg meestal niet prettig vindt)

Tussen minuut 38 en 42 kantelt de wedstrijd volledig; Gorredijk krijgt in kort tijdsbestek een aantal corners en bij de 3 e corner, die goed indraait ,is het bij de 2e paal Jorn de Jong die binnen kopt. Jorn is inmiddels 42 jaar (!) de oudere broer van Merijn, topfit , bereid de ploeg te helpen en draaide op ervaring ook nog moeiteloos mee. Amper een paar minuten later krijgt Gorredijk op een meter of 18 van de goal een vrije trap en deze wordt door Jesmer de Vries keurig om de muur gekruld en verdwijnt in de verre hoek. Deze was voor Pake, Jesmer .

Met deze stand gaan beide ploegen de rust in en gelijk aan het begin van het tweede bedrijf is het Lars die een poeier loslaat van een meter of 40 die nog maar net naast wordt getikt en de leidsman besliste echter toch tot een doeltrap. En St. Anna ? de ploeg speelt nog steeds prima en gaat nu ook de druk meer opvoeren, schuiven er meer mensen door, gaat Gorredijk meer de loopgraven in en loert het op de counter. Door het uitstekende spel van Gorredijk creëert de koploper echter nauwelijks kansen, het is wel dreigend , heeft het ook het meeste balbezit , gaat de bal vlot rond maar echt uitgespeelde kansen zijn op 1 hand te tellen. Tijd wordt gaandeweg de tweede helft ook een dingetje, de vermoeidheid slaat toe, hier en daar de eerste krampverschijnselen en het voetbal wordt er van Blauw- Witten kant niet beter op, weg is weg en vrouwen en kinderen eerst om de voorsprong te verdedigen. Ook het publiek voelt dat de thuisploeg nu een zetje in de rug nodig heeft; het gaat massaal achter de ploeg staan, schreeuwt de longen uit het lijf en in de 77 e minuut is er de uitbraak van Jesmer echter zijn inzet wordt nog net gekeerd door de goalie.

Het is steeds meer billen knijpen naarmate de tijd vordert, is er hier en daar een opstootje, bereikt de vechtlust een hoogtepunt maar is het slot akkoord toch voor Gorredijk. We zitten al diep in blessure tijd als Gorredijk (terecht) een penalty krijgt en het is ijskonijn Daniel Temmingh die achter de bal gaat staan en feilloos binnen schiet en Gorredijk deze avond de drie punten bezorgd.

De ontlading is enorm als het laatste fluitsignaal klinkt; Gorredijk voegt weer drie punten toe aan het totaal en is aan een imposante reeks bezig, nadat eerder Geel Wit, Akkrum en Renado aan de zegenkar werden gebonden was het vanavond St. Anna die het onderspit moest delven tegen een ploeg die per week groeit, waarbij over inzet en beleving niets de klagen is en er voor elke meter geknokt wordt. Over St. Anna hoeven we ons geen zorgen te maken, wat een fantastische ploeg, heerlijk om mee te werken en ik durf het van achter de laptop wel vast aan om de ploeg te feliciteren met het kampioenschap alleen op 2 e Paasdag nog niet want dan ontmoeten beide ploegen elkaar weer . Van mijn kant zal daar echter geen verslag van komen, na deze zinderende avond eerst maar even op vakantie